Cursuri cu prezență fizică într-o lume post pandemie? 🤔

De ce noi facem în continuare cursuri cu prezență fizică, tocmai acum, când majoritatea cursurilor se mută online?

2019 - Business as usual

În 2019 se părea că nu va exista prea curând nimic nou sub soare în domeniul învățământului. Soarele strălucea, păsărelele ciripeau și elevii mergeau la cursuri -  cu excepția câtorva fantastici care se aventurau să învețe online, după cursuri plătite sau tutoriale de pe YouTube.

Primăvara 2020

S-a închis tot ce se putea închide, inclusiv școli, licee, facultăți, universități. La urma urmei, era doar pentru câteva săptămâni. Sau luni?

Cu cât a avansat pandemia și s-au prelungit estimările, cu atât lumea din domeniul învățământului a devenit mai inventivă. Cursurile s-au mutat online, clasele se țin pe Zoom, și pare că este "business as usual, all over again".

Nu că ar fi fost o idee nouă...

Harvard a propus încă de acum câțiva ani exact genul acesta de migrație spre online a cursurilor. Cursuri de la universități precum MIT pot fi vizionate în întregime online de ani buni, ba chiar se poate și da examen, tot la MIT, de la distanță. 

Ideea de bază: e mai eficient pentru toată lumea. Elevii stau acasă. Profesorii la fel. 

Eficiență și Libertate

Este matematic dovedit că numărul de activități mai plăcute și productive decât să faci naveta spre (și dinspre) scoală tinde spre infinit.

Plus, nu mai trebuie să ne vedem (sau să ne mirosim) în persoană pe la cursuri, salvăm și planeta și economisim timp! Înveți când vrei, cum vrei, unde vrei (atâta timp cât te distanțezi social) - mai multă libertate nu a făcut rău nimănui, nu?

Ce nu e în regulă cu imaginea asta?

Deoarece cititorii noștri sunt mai inteligenți decât cititorii lor, deja v-ați prins că facem oarecum pe avocații diavolului. 

Dacă totuși nu, haideți să dăm cărțile pe față: cursurile noastre de Design 3D în 3ds Max necesită prezența fizică la sala de curs - cel puțin pentru partea practică.

Am încercat să re-creăm experiența, online

Promitem - chiar am încercat să găsim o formulă în care cursurile să se poată desfășura în întregime online, și-n același timp să menținem standardele de calitate și succes pe care ni le-am impus. 

Singurul rezultat a fost că ne-am dat seama și mai bine de ce cursurile în persoană sunt atât de utile pentru noi și studenții noștri.

Am putea să elaborăm aici multe motive pentru care e mai bun un curs în persoană:

  • ești mai atent;
  • interacționezi cu cei din jur;
  • te motivează progresul pe care îl vezi la ei;
  • E mai ușor să pui întrebări și să primești demonstrații practice;
  • poți să îți faci prieteni noi;
  • mersul la curs te face să te ții de program.
  • Etc etc...

Și da, toate astea sunt adevărate. Dar exista două aspecte care le domină de departe pe toate celelalte.

1. Timpul e prețios

Ba chiar, spun filozofii, e cea mai prețioasă resursă pe care o avem. Singura pe care nu o putem regenera, cumpăra, împrumuta sau fura. Putem doar să o cheltuim chibzuit. 

Dacă am avea 1 an la dispoziție totul ar fi mult mai simplu. Harvard și MIT - cele două exemple menționate mai sus - iau asta în calcul atunci când argumentează pentru mutarea online a cursurilor -  pentru ei prezența la campus a studenților e doar un cost suplimentar, pe care sunt bucuroși să nu-l mai plătească. 

Toate neajunsurile cursurilor online se pot contracara, într-o anumită măsură, cu o perioadă mare de desfășurare a cursului: ce înveți greșit, sau nu înveți, se corectează în semestrul sau anul viitor. 

Însă ne îndoim serios că un curs de 1 an de 3ds Max ar avea mare căutare și asta pentru că voi, cei cărora ne adresăm cu acest curs, fie ați petrecut deja ani pe băncile facultății, fie ați ales să o evitați în întregime - în oricare caz nimeni nu mai are timp (sau bani, sau chef) de încă un an de studii

2. Nu știi ce nu știi ™

Bineînțeles că am lăsat ce e mai bun la final. 😋

Răspunsul lui Alex Meseșan (cofondatorul Tridia) când e întrebat de ce insistă pe cursuri în persoană:

E altceva când mă pot uita peste umărul lor, pe ecran, să văd exact ce face fiecare.

Văd greșeli pe care ei nici nu-și dau seama că le fac, pentru că nu au destule cunoștințe să realizeze. 

Online, pot să răspund la orice întrebare pe care o au, da. Dar
în persoană, pot să-i fac să-și pună întrebări pe care nu și le puneau acum un minut și asta cred că face diferența. 

Ei nu știu, încă, ce nu știu și dacă pot să-i învăț întrebările corecte, restul e ușor.

alte articole

înapoi la blog